پیام مدیر عامل

ورزش زورخانه ای که از آن با نام‌های ورزش پهلوانی و ورزش باستانی هم یاد می‌شود، از سال‌های بسیار دور در تاریخ و فرهنگ ایران حضور پررنگی داشته است. به فرموده مقام معظم رهبری مدظله العالی ورزش پهلوانی و زورخانه ای ما تنها یک ورزش نیست، یک تاریخ و فرهنگ و هنر است و ریشه در باورهای دینی مان دارد و باید برای جوانان جذاب ،تبلیغ شود تا به سمت این ورزش معنوی و اخلاقی کشیده شوند.
در ایران ۱۷ شوال روز نبرد حماسی حضرت علی (ع) در جنگ خیبر که امسال مقارن با 29 اردیبهشت ماه شده را روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامیده اند؛ ورزشی که پیشینه ای کهن در فرهنگ ایرانی دارد و نمایانگر پیوند جوانمردی و قدرت روحی و جسمی است. . این روحیه و اوج مردانگی و ولایت مداری در شخصیت و سیره حضرت ابوالفضل العباس (ع) در حادثه کربلا نمایان می شود.
پهلوان نمونه کامل دلیری، مردانگی، سلحشوری و شهامت اخلاقی در آیین و سنت ایران زمین است که بارها در ادبیات، اشعار و حتی سینما، شاهد نمایش آن بوده ایم. پهلوان در نزد ایرانیان، مردی است تنومند که اخلاق نیکویی دارد. قدمت فرهنگ پهلوانی را می‌توان تا ایران باستان دنبال کرد، که در شاهنامه فردوسی، قصه پهلوانان بسیاری را همچون زال و رستم شنیده‌ایم. پهلوانانی که از نظر اخلاق سرآمد بوده و با پشت سر گذاشتن تمرین‌های سخت، برای پیروزی جبهه خیر علیه شر، وارد میدان نبرد می‌شدند، در برابر اهریمن‌ها مقاومت می‌کردند و به جنگ با آن‌ها می‌رفتند.
پس از ورود دین مبین اسلام، آداب اسلامی با این ورزش عجین شد و با تاثیرپذیری از سرشت جوانمردی امام علی(ع) و با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی به مسیر خویش ادامه داد و اکنون به عنوان میراث اصیل ایرانی در جهان مطرح است.
همیشه از نام پهلوانان در تاریخ به نیکی یاد می‌شود، چرا که آن‌ها حامی سرزمین و مردمان ایران بودند و از هیچ تلاشی برای پیروزی خیر دست نمی‌کشیدند. همچون غلامرضا تختی که در میان مردم محبوبیت فراوانی داشت و به عنوان نماد پهلوانی در کشور شناخته می‌شد.
این روز و هفته ترویج آیین پهلوانی را به کلیه پهلوانان و مبلغین آیین و منش پهلوانی تبریک عرض نموده ، ما در این مجموعه تربیت ورزشکاران، پهلوان و ترویج فرهنگ پهلوانی را بر ورزش قهرمانی ارجحیت داده و اولویت ما در ورزش استان توسعه این فرهنگ مقدس است.